divendres, 17 de desembre del 2010

Focusing

Hola de nou!!
Després d'uns dies d'abandonament, torno a actualitzar el meu blog!
Aquesta vegada parlaré d'una tècnica que ens va comentar l'Ernest. Es tracta del focusing! Fent una recerca per Internet vaig trobar les fases en què s'estructura aquesta tècnica, segon Eugene Gendlin

Espero que us sigui interessant!



Dins la tècnica del Focusign podem distingir 6 etapes, passos o moviments. Practicar aquests 6 passos és la forma més fàcil d'aprendre el procés.
Els 6 passos són una guia, especialment quan es comença a practicar:
  1. Aclarir un espai
  2. Formar la sensació sentida
  3. Trobar un agafador
  4. Raonar
  5. Preguntar
  6. Rebre
A mesura que s'adquireixi la destresa, els passos seguiran una seqüència natural, no mecànica ni forçada.

Pas 1. Aclarir un ESPAI

Primer, prepara el teu cos.
Centra l'atenció en la teva respiració, tingueu en compte com entra i com surt l'aire de tu. D’aqueta manera: sent els teus peus, cames i tronc relaxats, relaxa els teus braços, cara, cap ... Posa't en actitud d'escolta del que vagi esdevenint en el teu cos durant aquest enfocament o procés, no jutgis el que vagi succeeint , només dóna-li la benvinguda i mira'l amb curiositat.
Ara pregunta't: què hi ha en mi que no em permet estar totalment bé? Espera que vagin apareixent les respostes. Cadascuna d'elles, anomena-la i imagina que la situes davant teu. Repeteix amb cadascuna de les respostes que sorgeixin. No és moment de pensar, recordar o analitzar aquest o un altre assumpte, només de reconèixer que existeix i de situar-ho davant teu.
Quan creguis que has acabat, comprova que realment és així, pregunta't: Alguna cosa més, fa que pugui estar totalment bé ara? Igual que abans deposita'l fora de tu. Ara comprova que estàs a una distància adequada de tot això. Dóna't el plaer de descansar de tot això per uns instants i recorda: tu ets més que això. Pots dir-te a tu mateix: "jo tinc problemes però no sóc els meus problemes, sóc més que això".

 

Pas 2. FORMAR L’EMOCIÓ

Ara triaràs el tema a enfocar: de tot això que hi ha davant teu, què necessita ser escoltat ara?, Què m'està demanant ser atès en aquest moment de la meva vida? Espera uns minuts contemplant que sorgeixi una resposta des del teu cos.
Un d'aquests assumptes es posarà en primer pla o guanyarà en intensitat. Posa-hi el teu focus d'atenció i recorda guardar la distància adequada i segura. Deixa que es formi un sentiment en el teu cos: quin sentiment apareix en el meu cos en observar tot aquest assumpte?. L’emoció no és una emoció, ni un sentiment sinó una cosa lleu, difús i global que ens parla de tot aquest assumpte. Generalment apareix en el nostre cos per la zona del nostre tronc (abdomen, estómac, pit, coll, ...) podem sentir molt localitzada en un punt o molt més difusa i àmplia ocupant més espai. Sol ser una cosa subtil que apareix i que no sabem molt bé ni com expressar-la.

 

Pas 3. TROBAR UN AGAFADOR

Deixa que una paraula, imatge o gest sorgeixi d'aquest lloc on estàs sentint
A continuació, et presentem algunes guies / possibilitats que t'ajudaran a definir la teva emoció, encara que no són les úniques.
Quina és la qualitat d'aquesta emoció? Permet que es creï una imatge a partir d'aquesta sensació: color, forma, textura, mida ... Quina és la paraula o imatge que millor encaixa amb la globalitat o el nuclear de tot aquest assumpte? És important trobar una manera adequada d'expressar això que sents ara i que té a veure amb tot aquest assumpte.

 

Pas 4. RESONADOR

Comprova si la paraula, imatge o gest que has trobat realment s'ajusta a la emoció. Intento totes les vegades que sigui necessari fins que la emoció pugui reconèixer que aquesta és realment la manera com se sent i la defineix.
De vegades, quan es troba la definició exacta i completa a això que sents respecte a un assumpte, canvia en el teu interior (canvi en la emoció). Pot ser que aquí sigui un bon lloc per tancar aquest enfocament, si és així passa a l'últim pas "Rebre i Agrair".
Si necessites continuar indagant en aquest assumpte contínua en el pas següent.

 

Pas 5. PREGUNTAR

De vegades, necessitem continuar aprofundint més sobre aquesta emoció. Et convidem a que cadascuna de les preguntes que aquí apareixen les prenguis com possibilitats, provant a veure què passa. Recorda que potser no encaixen amb la teva sensació.
Tria una de les preguntes (la que et sembli) i repeteix-te-la mentalment, a poc a poc i espera a veure com respon la teva emoció. És com si tiressis una pedra a un pou i esperessis atent a veure quan sona en el fons. Si res no canvia prova amb una altra, i així successivament.
Recorda no perdre el contacte amb la teva emoció. Queda't amb ella esperant que alguna cosa canviï, es modifiqui o s'expandeixi. Les preguntes són les següents:
  • De què tracta tot això?
  • Què és el que el fa tan ...
  • Cap a on em convida a anar?
  • Què hi ha per sota de tot això?
  • Què necessita aquesta sensació per estar del tot bé?
  • Com seria sentir-se realment bé ara?
  • Què en la meva vida se sent com això?
  • Què és el pitjor de tota aquesta sensació?
  • Què m'està demanant ara?

 

Pas 6. REBRE I AGRAIR

Rep qualsevol cosa que aparegui amb una actitud cordial i amigable. Queda't amb el què ha aparegut encara que només sigui un petit pas. Acull el que arribi sense judicis ni critiques, ja que és per donar-te informació de com estàs realment ara, i això ja és positiu per a tu.
Focusing ens ajuda a reconèixer i acceptar el que és real. Per molt que ho amaguem o que ho rebutgis o ho neguis el que és ja és i res canvia si no ho atens i escoltes. Protegeix de les veus crítiques, d'aquesta part en solem dir que "això no hauria de ser així", "no hauria d'estar sentint això", "no pots estar bé", "no ho aconseguiràs", etc.

3 comentaris:

  1. hola Albert!

    has fet la mateixa entrada que vaig fer jo. Però en català, cosa que jo no vaig trobar. Així els companys no hauran de traduir el meu bloc, jeje


    Sara

    ResponElimina
  2. Hola Albert,

    La teva publicació m'ha semblat molt interessant per a comprovar quines són les sis fases de la tècnica del Focusing. A més, m'ha ajudat a entendre millor en què consisteix aquesta tècnica de l'enfocament corporal.

    Fins aviat!

    ResponElimina